Conflict, een signaal voor verandering

Conflict, een signaal voor verandering

Veranderingen in omstandigheden, gedrag en procedures op universiteiten hebben ertoe geleid dat de relatie tussen examencommissies en studenten onder druk is komen te staan, las ik vanmorgen in een nieuwsbericht. Dat heeft impact op de werkdruk bij examencommissies, universitair docenten en vast ook op hogescholen.

Als ik het nieuwsartikel goed lees, beland je als commissie of docent eigenlijk keer op keer in een kleine conflictsituatie met een student en dat telt op als dat vaker gebeurt. Dat doet wat met het plezier in je werk én de werkdruk stijgt, soms zelfs tot hoogtes die niet houdbaar zijn op persoonlijk niveau en dus ook niet voor universiteiten of het onderwijs als geheel. En dat doet uiteraard ook iets met de studenten.

Conflicten zijn lastig voor veel mensen. Sommigen leren zich er een weg in. Anderen blijven het moeilijk vinden. En dat zet relaties in organisaties en teams onder druk met alle nare gevolgen, als er niet wordt geïntervenieerd. Conflict is eigenlijk niets anders dan een signaal dat iets wil veranderen.

‘Maar welke interventies zouden dan waardevol zijn?’, hoor ik je denken. Het begint bij de erkenning dat de situatie waarin je je bevindt als team of organisatie een ongewenste, onbedoelde en onhoudbare is. Deze stap is essentieel voor een fundamentele verandering.

Aansluitend kun je denken aan de volgende stappen:

???? Verken de situatie: Wat is veranderd? Welke impact hebben die veranderingen? Wat heeft gemaakt dat de situatie veranderde? En diverse andere vragen zijn hier waardevol. Reserveer tijd met je team om in een veilige setting de situatie van diverse kanten te verkennen.

???? Analyseer het speelveld waarin je je bevindt: Met alle informatie uit de verkenningsfase kun je als team een analyse van je speelveld starten. Welke stemmen zijn hoorbaar en welke blijven opvallend stil? Waar zit de kracht en welke uitdagingen zien we? Daarmee kunnen je zoeken naar diverse mogelijkheden om de situatie duurzaam te veranderen.

???? Kies vervolgens een eerste stap of actie. Beschrijf die specifiek, meetbaar, acceptabel qua onder ander de benodigde inzet, relevant voor jullie situatie en maak de actie ook specifiek qua tijd.

En als de werkdruk hoog is, is het vaak lastig om dit als organisatie of als team zelf te effectief op te pakken, om je vaste denkpatronen los te laten of om zelf de benodigde diepte te raken. Schakel in dat geval een goede teamcoach in die andere bronnen van wijsheid die echt in het team aanwezig zijn, kan helpen aanboren. Je zult zien dat dat een duurzame positieve impact op de werkdruk heeft, de situatie blijvend zal veranderen en relaties in het team én met anderen zullen verbeteren.

Deze een blog is geïnspireerd een NOS nieuwsartikel over examencommissies van universiteiten die zuchten onder het stijgend aantal studenten dat met dat met bezwaren, vragen en verzoeken bij hen aanklopt (1 juli 2023)

 

Annemarie Koelewijn-den Heijer   |  Coach voor Teams   |   Teams Matter(s)

 

***********************************************************************

 

Welkom bij Teams Matter(s). Individuen doen ertoe, teams doen ertoe. Teams Matters

Bekijk hier de
laatste blogs

Tijdscapsules

Tijdscapsules … Wat zit in het fundament van jouw team? Van de week liep ik het KPN pand in Amersfoort binnen en viel mijn oog

Lees meer »
QUIZ

Fun & Team Coaching

Moet team coaching altijd heel serieus zijn? Mag er soms ook eens flink gelachen worden? Hoe zit dat dan met de overgang van Comfort zone

Lees meer »

Neem contact met ons op

Heb je een vraag of zou je willen uitzoeken hoe ik jouw team en organisatie kan helpen? Neem dan gerust contact met mij op voor een oriënterend gesprek.

Neem contact met ons op

Heb je een vraag of zou je willen uitzoeken hoe ik jouw team en organisatie kan helpen? Neem dan gerust contact met mij op voor een oriënterend gesprek.