Moet team coaching altijd heel serieus zijn? Mag er soms ook eens flink gelachen worden? Hoe zit dat dan met de overgang van Comfort zone naar Stretch zone, waarbij een diepere leerervaring kan ontstaan? Kun je een team ook op aanpak of proces in een comfortzone houden en op inhoud laten stretchen? Mooie vragen om eens wat over te delen.
Met teams die ik coach, spreek ik vaak een opdracht af voor de tijd tussen de verschillende coachsessies. Dat bevordert de integratie van de nieuwe inzichten opgedaan tijdens de coaching.
Zo had ik deze week een tweede coaching sessie met een leiderschapsteam van een familiebedrijf. Ze werken bewust aan de verdere verbetering van hun relatie en cultuur met als doel om meer grip op de realisatie van hun roadmap te krijgen. In de eerste sessie waren zij op één lijn gekomen wat betreft cultuuraspecten, gedrag, rangen en privileges … team afspraken. Ik beloofde ze toen een Quiz in de tweede sessie en die was dus deze week.
De quiz ging over de toepassing van de team afspraken. Na sessie 1 kozen de teamleden individueel 1 aspect uit de teamafspraken als focuspunt voor periode tot aan sessie 2. Ze hielden dat voor zichzelf, mochten hun keuze niet delen met de andere teamleden. Wél spraken ze af om te proberen dat aspect te ‘zijn’ in hun interactie. Daarnaast zouden zij elkaar observeren om te achterhalen wat hun collega als focuspunt had gekozen uit de teamafspraken.
In sessie 2 deden we de Quiz. De grote en enige Quiz-vraag was: ‘Welk aspect uit de teamafspraken heeft je collega laten zien?”. Daarmee toetsend of ze het gekozen aspect duidelijk over de bühne hadden gebracht in team interactie én of ze gedrag hadden kunnen herkennen bij anderen. Een eenvoudige, effectieve en vooral ook zeer vrolijke opzet, bleek het te zijn.
De impact was aanzienlijk:
* Het creëerde focus op de verschillende aspecten in de teamafspraken én momentum om die te integreren in de dagelijkse praktijk.
* Er ontstond een positieve vibe doordat waardering voor elkaar werd uitgesproken over welke aspecten er waren gezien bij de ander, inclusief waardevolle voorbeelden.
* Meerdere aspecten bleken zichtbaar geweest. Naast een gekozen aspect bleek ook aan andere aspecten invulling te zijn gegeven. Het werkte aanstekelijk.
* De behoefte aan een portie vrolijke competitie in het team werd zichtbaar. Graag willen winnen als individu, werd overigens omgezet naar winnen op teamniveau. Want dat er naast de gekozen focus veel meer aspecten uit de teamafspraken aanwezig waren geweest door de bewuste en intentionele integratie, was natuurlijk een win voor het gehele team!
Het spelen van een spel hield het team in de comfortzone. De luchtigheid ervan creëerde ruimte en gelegenheid om met elkaar te lachen om het al dan niet behalen van punten. De inhoud van deze quiz maakte dat er een stretch merkbaar was. Want over gedrag, emotionele ervaringen en andere cultuuraspecten werd eerder niet expliciet gesproken.
Wat is voor jou een acceptabele en effectieve stretch om nieuwe dingen te leren? Of (als je coach of trainer bent) hoe geef jij dat vorm?
***
Individuen doen ertoe. Teams doen ertoe. Teams Matter(s)